PONT-OVERZETVEER IN GEBRUIK GENOMEN.

PONT-OVERZETVEER IN GEBRUIK GENOMEN.

In november 1888 werd er van Rijkswege melding van gemaakt dat er in het begin van het nieuwe jaar een overzet en pontveer over het Noordzeekanaal zou worden ingesteld op een plaats ten oosten van de Hembrug (spoorbrug). Er werd hiermee in de dringende behoefte om een korte verbinding tussen Amsterdam, de IJpolders en de Zaanstreek tot stand te brengen, voorzien.  Het Overzet en pontveer verbond de Hemweg  met grofweg het einde van de  Zaanse Havenstraat.

pont

Oude trekpont

Er waren vaste vaartijden. Op 9 januari 1892 werd in de media gemeld dat met ingang van de 16e januari het pontveer voor openbaar verkeer opengesteld werd van 05.00 uur tot 21.00 uur in de maanden April t/m September en van 06.00 uur tot 20.00 uur in de periode van October t/m Maart. Verder was het gebruik van het veer alleen toegelaten aan in dienst zijnde Rijksambtenaren, politiebeambten, genees – heel en verloskundigen en brandweer. Het gebruik van het veer was geheel kosteloos. Op 23 januari dat jaar was het al weer uit met de pret, want de Rijks-overzetveeren Buitenhuizen en Hembrug werden wegens het veelvuldige ijs, uit de vaart genomen. De sleepboot met ijsploeg koste het de grootste moeite er doorheen te breken.
Een jaar later, 1893, werd ingaande de nacht van woensdag op donderdag, (15 juni) het pontveer voorlopig ook ’s nachts voor het openbaar verkeer opengesteld. Op 7 februari  1896 werd er als gevolg van komende baggerwerkzaamheden rond de plaats van het veer aan gekondigd dat de week erna van maandagavond  19.00 uur tot dinsdagochtend 07.00 uur en ook op dezelfde tijden van dinsdagavond tot woensdag ochtend de overtocht voor rij en voertuigen gestremd was. Voetgangers hadden mazzel, zij werden gedurende voornoemde tijden per roeiboot over gevaren.
©PDKAIH2016, ©foto’s GAZ

Plaats een reactie