VERBREDEN VAN HET NOORDZEEKANAAL.

VERBREDEN VAN HET NOORDZEEKANAAL.

Nadat koning Willem III het Noordzeekanaal op 1 november 1876 had geopend, was het nog niet overal op de gewenste diepte van 6,5 meter. Er was nog twee jaar baggeren voor nodig voordat het eerste volledig geladen schip Amsterdam onbelemmerd kon bereiken. Dat was in oktober 1878 en sindsdien groeide het aantal schepen dat de hoofdstad bezocht gestaag. Ook werden de schepen steeds groter en het tonnage nam dus toe.
Dit gebeurd heden ten dage nog steeds  en sinds de opening van het kanaal is er voortdurend, en wordt er nog steeds gewerkt aan het groter, breder en dieper maken van de sluizen en het kanaal. In 1937 was het gedeelte tussen de Hembrug en de Fordfabrieken aan de beurt. Over de lengte van ruim 300 meter werd het kanaal zo’n 25 meter verbreed. Omdat dat te bereiken werd er op de gewenste breedte een sleuf gegraven en werd daarin een geheel nieuwe oever aangelegd.

verbreden 3

De nieuwe oever

De woningen en het oude stoomgemaal met zijn 25 meter hoge schoorsteen die zich op de tussenliggende strook grond bevonden waren al eerder verlaten en het gemaal was buiten werking gesteld. De schoorsteen werd in juni 1937 door de firma Hulsebosch opgeblazen.

verbreden 4

Opblazen van de 25 mtr hoge schoorsteen

verbreden kanaal 2

De woningen die moesten wijken voor de verbreding

De sloop van de woningen vond eind van dat jaar plaats. Als laatste werd de grond weggegraven en was het kanaal weer een stukje breder en veiliger geworden.

verbreden 1

Het weggraven van de grond

Tijdens het bouwen van de 2e Hembrug was er al rekening gehouden met toekomstige verbredingen en lag er een deel van de brug boven het land. ©PDKAIH2016.

Plaats een reactie