VRIJ VERVOER VOOR WERKLIEDEN AAN DE HEMBRUG.

VRIJ VERVOER VOOR WERKLIEDEN AAN DE HEMBRUG.

Begin maart 1906 meldden verschillende media het volgende: 31 maart a.s. eindigt de overeenkomst tussen het Rijk en de Zaanlandsche Stoomvaart Maatschappij betreffende het vrije vervoer van de werklieden van de Artillerie Inrichtingen aan de Hembrug.De termijn van het vrije vervoer gold voor vijf maanden, te weten van 1 november t/m 31 maart. Door de werklieden werd, met het oog op het gure jaargetijde in october en april, alles in het werk gesteld om de termijn te laten verlengen naar zeven maanden. In het artikel stond een foutje dat door iedereen werd overgenomen. De Zaanlandsche Stoomvaart Maatschappij was in 1879 al geliquideerd. Men bedoelde de Zaandamse Stoomvaart Maatschappij die in 1902 door welgestelde Zaandammers was opgericht om de concurrentie aan te gaan met de Alkmaar Packet. Als directeur werd de reder P.J.M Verschure benoemd. In hetzelfde jaar ging de onderneming op in de fusiemaatschappij Verschure & Co.’s Algemeene Binnenlandsche Stoomvaartmaatschappij. Onder de oorspronkelijke naam werd met de schroefstoomschepen Zaandam I en II de dienst Amsterdam Zaandam vv onderhouden.

Zaandam1

De Zaandam II

Later werden ook andere bestemmingen aan gedaan. De maatschappij was tot in de jaren 20 een geduchte concurrent van de Alkmaar Packet met wie ze in een tarievenoorlog was verwikkeld. Als het Rijk er niet uit kwam met de stoomvaartmaatschappijen gingen ze in onderhandeling met de spoorwegen en kreeg het personeel vrij reizen per spoor. ©PDKAIH2015

Plaats een reactie